Farligt spel kan leda till avstängning!

Tyvärr måste vi från klubben gå ut med ett särskilt brev om farligt spel.
I sommar har det varit flera tillbud där spelare såväl som banpersonal varit i fara och känt obehag.

OBSERVERA! En vanlig bestraffning är ett års avstängning från landets samtliga golfbanor. En avstängning kan vara upp till två år. Golf-id blir spärrat och det går inte boka tid på någon bana.

Det här gäller alla. Unga såväl som äldre golfspelare. Nybörjare såväl som mera vana. Läs gärna de länkar till Svenska Golfförbundet jag avslutar med. Det här är allvar. Därför ber jag er alla att läsa och begrunda, även om det blir många ord.

➜ Ropa alltid Fore om bollen är i riskzonen att träffa någon eller om kontrollen över vart bollen är på väg är förlorad eller att bollen är på väg mot en plats du inte ser, exempelvis vägen. Nej förresten, ropa FOOORRRRE!!!

➜ Om det finns någon banarbetare eller annan person i spelfältet är nyckelordet kommunikation. Spela bara om du fått tydliga klartecken och är säker på att den som ger klartecken ”talar samma språk”. Det är inte okej att spela mot en glad hundägare som vinkar tillbaka och tänker att du är en trevlig individ som hejar. Det måste vara tydligt att hundägaren kan golfspråket.

.➜ Om det finns någon i din spelriktning. Exempelvis någon som arbetar på banan eller då det, som på Björken, är korsande hål. Ta kontakt genom tydlig vinkning. Invänta lika tydligt klartecken innan bollen spelas. Men OBS. Var säker på att ni är överens om vem som spelar först. De på fairway eller den från Tee.
Huvudregeln är att hål nummer två går före. MEN om spelare på tvåan inte kan spela in för att det är upptaget på green så kan hål ett gå före. Förutsatt att ni inte slår bollen så långt så att den når de som är på väg mot första green och har ryggen emot. Om de på andra Tee inte kan spela för att de når de som är framför kan spelare på ettan spela in.

➜ Den som lämnar klartecken ställer sig bakom sin bag och är uppmärksam på de som slår.

➜ I annat fall än på korsande hål är det aldrig okej att spela om det finns minsta misstanke om att nå de som är framför. Vanligaste skälet som avstängda spelare anger är att de tröttnat på speltempot i bollen framför. Visst. Det kan vara irriterande och vi ska hålla speltempo och släppa igenom snabbare bollar. Men det hjälper inte de blir avstängda ändå. Dessutom vill ingen ha en skadad människa på ditt samvete.

➜ Ropa alltid FOOORRRE vid högerskruvade bollar vid utslag på hål 5 och 6.
➜ Vid spel direkt mot green från Tee på hål tre måste det finnas en forecaddy.
➜ RANGEN!!! Är kort. Greenen på hål nio bara 150 meter bort.

Svinga lugnt, med glädje och tålamod.
Det är många fina sensommar och höstrundor kvar i bagen.

Mikael Madenteg
Styrelsens ordförande